12e vastgoedcongres

12 Dec
December 12, 2011

Op vrijdag 25 november vond in het Kursaal Oostende het 12e vastgoedcongres plaats. Het thema van dit jaar was ‘Vastgoedinformatie. Rechten – Plichten – Lusten – Lasten’. In dit kader kon men twee uit twaalf workshops kiezen. Deze workshops werden gegeven door allerlei specialisten in hun vak. Ik heb gekozen voor: ‘De échte uitdaging: meer of minder makelaar worden?’ en ‘Turning bricks into brands: de impact van marketing op de vastgoedsector’.

 

De échte uitdaging: meer of minder makelaar worden?

De eerste lezing, ‘De échte uitdaging: meer of minder makelaar worden?’, werd gegeven door Jos Loeckx, voorzitter van de raad van bestuur bij Skarabee. Hij begon zijn pleidooi met uit te leggen dat de vastgoedmarkt in volle ontwikkeling is. Deze veranderingen zijn onder andere toe te schrijven aan het internet en de juridisering van de maatschappij. Ook het beroep van makelaar zal zich dus moeten dynamiseren, want stilstaan is achteruitgaan! Uit deze inleiding konden we dus al duidelijk stellen dat het de bedoeling is dat de makelaar ‘meer makelaar’ wordt en zeker niet minder.

Maar hoe en waarom moeten/kunnen we meer makelaar worden?

Ten eerste is het paradigma rond het ‘makelaar zijn’ veranderd. Vroeger moest de makelaar in principe vrij weinig doen, de mensen die hun huis wilden verkopen kwamen gewoon naar het kantoor, eveneens de mensen die een huis wilden kopen. Deze situatie is volledig veranderd, de makelaar moet niet enkel meer partijen samenbrengen maar ook marketing voeren, in contact blijven met zijn klanten, netwerken,… zijn service wordt belangrijker zijn dan het pand.

 

Hieruit kunnen we, als tweede punt, afleiden dat de makelaar tal van opportuniteiten heeft bijgekregen om zicht te positioneren en te tonen op de vastgoedmarkt, om te communiceren met zijn publiek, zijn klanten, zijn opdrachtgevers.

De makelaar moet zich bewijzen, tonen dat zijn werk niet vanzelfsprekend is, dat hij het verschil kan maken en dat hij zijn klanten belangrijk vindt natuurlijk.

 

Het volgende punt is werken aan een goed imago. Dit is immers de basis en voorwaarde voor succes. Dit berust in eerste instantie op de kwaliteit van de dienstverlening. Dit moet de makelaar ten alle tijden goed in het oog houden en bijsturen waar nodig.

 

Ten slotte heeft het professioneel begeleiden van een transactie het belangrijkste aandeel in het verlenen van een kwalitatieve dienst. Jouw aanpak moet in alle fasen van een transactie het verschil maken. Je moet de klant doen inzien dat hij jou, als makelaar, echt nodig heeft, dat jij werk levert dat niet in zijn bereik ligt.

 

 

‘Turning bricks into brands: de impact van marketing op de vastgoedsector’

Het tweede hoorcollege, ‘Turning bricks into brands: de impact van marketing op de vastgoedsector’, werd gegeven door Veerle Poppe, marketing manager bij BU Companies Kluwer en Mathieu Van Marcke, CEO bij Hooox. Allebei pleitten ze voor meer aandacht aan marketing. Zowel voor de marketing rond je kantoor als voor het project/pand/goed dat je op de markt brengt.

 

Om je kantoor nog succesvoller en nog bekender te maken bij het grote publiek moet men werken aan de ‘herkenbaarheid’ ervan. In dit deel van de presentatie kwam de strategie van Engel & Völkers aan bod, omdat zij in elk kantoor dezelfde huisstijl hanteren. Wat natuurlijk zeer goed is, want zo hebben de mensen aan één blik genoeg om te weten over welke makelaar het gaat.

 

Waar meer aandacht aan besteedt werd, is de marketing rond het goed zelf. In deze presentatie ging het dan vooral over nieuwbouwprojecten. Hooox is gespecialiseerd in het promoten van projecten op een zeer professionele manier. Men werkt er met een team van experten in vastgoed, grafische vormgevers, 3D grafisten,… om op een verfrissende en vernieuwe manier projecten in de kijker te zetten en bekend te maken.

 

Een goede marketingstrategie is de basis van een goeie verkoop. Men moet de juiste doelgroep definiëren, het unique selling proposition zien te vinden, een goede prijs neerzetten en de concurrentie bestuderen.

 

Een volgend belangrijk punt is de identiteit van het goed. Er is sowieso een groot woonaanbod, dus moet je ervoor zorgen dat jouw project uniek en origineel is, dat men voor jou kiest. Je kan hier voor zorgen door je plannen te visualiseren. Je kan soms veel meer overbrengen met één goede foto dan met duizend woorden. Men kan foto’s gebruiken, maar ook virtual tours en 3D modellen. Dit beeldmateriaal moet daarna verspreidt worden. Het internet is hier uiteraard een uiterst geschikte tool voor, maar men moet toch rekening houden met de doelgroep. Oudere mensen surfen vaak veel minder of zelfs niet op het net. Daarom is het ook aangewezen om op de site zelf of in andere media ook reclame te maken.

 

Zoals u kan lezen was het een zeer interessante dag. Het is zeker een aanrader om er zelf ook eens naartoe te gaan, niet enkel voor de colleges, maar ook zeker om te netwerken en om een praatje te maken met de concullega’s.

Tags: , , , , ,